Wednesday, October 31, 2012

Kesabaran Hatijah dalam perniagaan membuahkan hasil

TEMERLOH 29 Okt. -'Jika tidak dipecahkan ruyung, manakan pula hendak peroleh sagunya'. Begitulah peribahasa Melayu yang sesuai untuk pengusaha kuih-muih dan cili sos di sini yang memperoleh pendapatan RM4,000 sebulan.

Source from (Utusan Malaysia): http://www.utusan.com.my/utusan/Pahang/20121030/wp_04/Kesabaran-Hatijah-dalam-perniagaan-membuahkan-hasil
Published: October 31, 2012

HATIJAH MAT menunjukkan produk kuih-muih untuk pasaran di Felda Lakum, Temerloh baru-baru ini.

Hatijah Mat, 62, ketika ditemui berkata, dia tidak pernah mengenal erti jemu dan letih, malah meneruskan perniagaan walaupun berdepan persaingan di pasaran.

Beliau yang menetap di Felda Lakum, Lanchang di sini memulakan pengeluaran kira-kira 1,000 botol sos cili sebulan untuk bekalan setiap kantin sekolah dan gerai di sekitar tanah rancangan Felda sekitar Wilayah Mempaga di Bentong.

"Saya bermula dengan modal kecil sebelum memperoleh bantuan kerajaan negeri berjumlah RM5,000 untuk memulakan perniagaan di samping ihsan Majlis Perbandaran Temerloh (MPT) yang membina sebuah bengkel pada 2006.

"Bantuan kerajaan negeri dan MPT merangsang minat saya mengembangkan perniagaan dengan mengeluarkan makanan lain seperti kuih bangkit, sampul bilis dan kuih peneram kira-kira 300 bungkus seminggu selain sos cili," katanya ketika ditemui dalam Majlis Program Sihat Felda di Lembah Klau dekat sini baru-baru ini.

Menurut Hatijah, dia mengupah tiga pekerja dan anak-anaknya sering membantu jika permintaan sos cili serta kuih-muih meningkat pada musim perayaan.

Dia yang menggunakan label jenama perniagaan al Hidayah Enterprise berkata, ketika ini dia menyewa premis Koperasi Felda Lakum, Mempaga dengan bayaran bulanan sebanyak RM350 untuk melebarkan pengeluaran kuih-muih dan sos cilinya.

No comments: