Wednesday, October 31, 2012

Jenama Malaysia Akan Diperkenal Melalui Musim Pembelian Global China

BEIJING, 30 Okt (Bernama) -- Kerajaan China Selasa melancarkan Musim Pembelian Global 2012-2013, satu program yang akan membuka satu platform peluang bagi jenama, produk dan perkhidmatan Malaysia untuk meneroka pasaran China.

Source from (Bernama): http://www.bernama.com/bernama/v6/bm/newsbusiness.php?id=705741
Published: October 31, 2012

Program Musim Pembelian Global itu yang akan memperkenal produk Malaysia melalui tujuh pusat serta cawangan-cawangan jualan runcit terpilih di negara ini, bertujuan memperluas import dan penggunaan serta menampung permintaan yang semakin meningkat di negara ini semasa Perayaan Musim Bunga 2013.

Memandangkan kompleksnya peraturan China, inisiatif yang diilhamkan oleh Kementerian Perdagangan China ini akan membantu mempermudah penembusan jenama Malaysia ke pasaran China, kata Pesuruhjaya Perdagangan Kanan merangkap Kaunselor Komersil MATRADE Abu Bakar Yusof, kepada Bernama.

Program itu bukan sahaja akan membantu syarikat-syarikat Malaysia membangunkan saluran pengedaran di China, malah juga mendapatkan pengedar dan pengguna tempatan bagi mereka, katanya.

Abu Bakar berkata fasa pertama Musim Pembelian Global akan memberikan tumpuan kepada makanan dan minuman (F&B), dan diikuti oleh Barangan Pengguna Cepat Laris yang lain, serta perkhidmatan.

"Setakat ini, 99 jenama telah dikenal pasti, 69 atau kira-kira 60 peratus daripadanya adalah produk F&B, manakala selebihnya terdiri daripada perabot rumah, barangan elektrik isi rumah dsb.

"Bilangan ini akan ditambah dari semasa ke semasa, tetapi antara jenama yang dikenal pasti, China akan memilih yang dianggap produk berprospek cerah."

Abu Bakar berkata selepas pemilihan dibuat melalui perundingan antara Pusat Pengurusan Jenama Antarabangsa Persatuan Perdagangan Antarabangsa China (IBMC- CAIT) dan MATRADE, IBMC-CAIT akan mengadakan lawatan pembelian ke Malaysia bulan depan.

Mereka kemudian akan menemui pemilik jenama dan produk terpilih itu, dan menentukan sampel produk yang akan dihantar ke tujuh Pusat Pembelian Global (GPC) di China, katanya.

MATRADE menandatangani Memorandum Persefahaman (MoU) dengan IBMC-CAIT pada September tahun ini.

Di bawah persetujuan itu, jenama Malaysia akan diperkenal melalui tujuh GPC di tujuh bandar raya di China, iaitu Beijing, Shenyang, Wuhan, Guangzhou, Zhangjiagang, Chengdu dan Chongqing.

Produk-produk itu juga akan diperkenal melalui lebih 100 cawangan jualan runcit di China.

China akan juga membantu dalam pengembangan perkongsian dengan pengimport dan pengedar tempatan melalui satu siri kegiatan promosi serta program pemadanan perniagaan.

Abu Bakar berkata IBMC-CAIT juga merancang untuk menubuhkan pejabat di Kuala Lumpur untuk mempermudah program bersama MATRADE itu.

-- BERNAMA

No comments: