CYBERJAYA, 6 Nov (Bernama) -- Program eP@Desa, inisiatif kerajaan untuk
melahirkan lebih ramai usahawan dan pembekal, khususnya di kawasan luar
bandar untuk berurus niaga dengan agensi kerajaan menerusi sistem
e-Perolehan (eP), kata Pengarah Projek e-Perolehan Datuk Mohd Shafiq
Abdullah.
Source from (Bernama): http://www.bernama.com/bernama/v6/bm/newsgeneral.php?id=707321
Published: November 07, 2012
Source from (Sinar Online): http://www.sinarharian.com.my/bisnes/usahawan-luar-bandar-kini-boleh-jalankan-aktiviti-e-perolehan-1.101405
Published: November 07, 2012
Pengarah
Projek Perolehan Elektronik Kementerian Kewangan, Datuk Mohd Shafiq
Abdullah (kiri) menyampaikan hadiah kepada pemenang program Ep@Desa,
Nazihah Abdullah (kanan) yang juga pengurus mini RTC Kuala Mai pada
Majlis Apresiasi Program Ep@Desa. Program eP@Desa bermula pada 1 Okt
2009 sehingga 30 Sept 2010 dan sebanyak 16 Pusat Internet Desa (PID) dan
16 Medan Info Desa (MID) dipilih sebagai eP@Desa perintis.Foto: Iskandar
Di bawah program eP@Desa, beliau berkata Kementerian Kewangan dengan
kerjasama Kementerian Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan (KPKK) serta
Kementerian Luar Bandar dan Wilayah (KKLW) telah mewujudkan eP@Desa di
Pusat Internet Desa (PID) dan Medan Info Desa (MID) yang membolehkan
usahawan menggunakan perkhidmatan eP dan berurusniaga dengan kerajaan
persekutuan.
"Program eP@Desa membolehkan usahawan luar bandar mendapat pendedahan
dan latihan asas daripada pegawai terlatih berkenaan sistem eP dan
berpeluang untuk memasarkan produk mereka kepada agensi kerajaan di
seluruh negara.
"Dengan pengetahuan dan pengalaman dalam bidang perolehan, usahawan luar
bandar boleh menyiapkan diri untuk menerokai pasaran baru di dalam
negara dan luar negara pada masa akan datang," katanya kepada Bernama di
sini baru-baru ini.
eP adalah sistem perolehan elektronik rasmi kerajaan yang membolehkan
agensi-agensi kerajaan persekutuan membeli produk, barangan atau
perkhidmatan daripada pembekal-pembekal secara talian.
Sistem eP antara aplikasi e-Kerajaan yang diseliakan Kementerian
Kewangan, yang diperkenalkan pada tahun 2000 untuk memudahkan urusan
perolehan secara elektronik.
Dengan adanya eP@Desa, beliau berkata perkhidmatan eP dapat diperluaskan
ke kawasan luar bandar dan memberi peluang kepada usahawan kecil ini
mendaftar menjadi sebahagian daripada komuniti eP.
Mohd Shafiq berkata perkhidmatan eP yang disediakan di PID dan MID
termasuk kemudahan komputer berinternet, kemudahan infrastruktur sistem
eP untuk membuat permohonan pendaftaran syarikat dengan Kementerian
Kewangan serta membolehkan urusniaga dengan agensi kerajaan seperti
mengakses maklumat iklan sebut harga, tender, eBidding, muat naik
katalog elektronik dan semakan pesanan kerajaan dan sebagainya.
Sekarang terdapat sembilan PID iaitu Pagoh, Bandar Tenggara dan Bandar
Penawar di Johor, Marang (Terengganu), Bandar Tun Razak (Pahang), Balik
Pulau (Pulau Pinang), Tg Sepat (Selangor), Tg Kling (Melaka) dan Kota
Belud (Sabah) dan dua MID iaitu Kampung Kuala Mai (Pahang) dan Kampung
Sungai Haji Muhammad (Perak).
Katanya sejak tahun 2009, kira-kira RM100,000 telah dibelanjakan untuk membiayai kos latihan program eP@Desa.
Mohd Shafiq berkata secara keseluruhan, pusat eP@Desa ini telah
menunjukkan peningkatan prestasi yang baik, di mana terdapat 356
aktiviti yang dijalankan dan kini 70 peratus pembekal dan usahawan di
seluruh negara menggunakan sistem eP.
Katanya program eP@Desa merupakan program Tanggungjawab Sosial Korporat
(CSR) yang dilaksanakan bersama Commerce Dot Com Sdn Bhd sebagai rakan
strategik untuk membantu golongan usahawan luar bandar turut serta dalam
perolehan kerajaan melalui sistem eP.
Beliau berkata cabaran utama dalam melaksanakan program eP@Desa adalah
memberi kefahaman kepada golongan sasar iaitu usahawan di luar bandar
mengenai perkhidmatan yang diberikan kerajaan.
-- BERNAMA
No comments:
Post a Comment