Faktor utama kejayaan dalam talian adalah dalam menghubungkan pengguna
dengan informasi. Pengguna kini lebih menitikberatkan harga, lalu
menghabiskan lebih masa membuat kajian dan carian untuk mendapatkan
tawaran yang terbaik. Laporan industri menyatakan para pengguna di
Malaysia menghabiskan masa selama 20 jam seminggu (secara purata) di
Internet, dan kini terdapat lebih daripada 18 juta pengguna Internet di
Malaysia.
PKS di negara ini akan terlepas salah satu peluang utama dalam
memasarkan produk kepada pengguna sekiranya mereka masih berlengah
memasarkan produk mereka secara dalam talian, di mana pelanggan mereka
kini berada. Bukan itu sahaja, pemasaran atas talian juga memberikan
peluang kepada perniagaan untuk meluaskan pasaran mereka kepada
pelanggan tempatan mahupun antarabangsa secara kos-efektif.
Source from (Utusan Malaysia): http://www.utusan.com.my/utusan/Ekonomi/20121117/ek_03/Pemasaran-melalui-enjin-carian-untuk-berjaya-dalam-perniagaan-bagi-PKS
Published: November 17, 2012
Bijak berbelanja dan memaksimumkan pemasaran enjin carian
Pemasaran melalui enjin carian merupakan strategi yang baik untuk PKS di
Malaysia. Platform pemasaran seperti Google Adwords membolehkan
perniagaan menyasarkan pelanggan baru dan sedia ada di mana sahaja di
dunia, mengetahui siapa yang aktif mencari produk dan perkhidmatan
melalui dalam talian dan ingin membuat pembelian, dengan memperlihatkan
iklan yang relevan dengan hasil carian. PKS hanya dikenakan caj apabila
pelanggan berpotensi klik pada iklan mereka. Tiada sebarang kos
pendahuluan diperlukan dan PKS boleh menetapkan had perbelanjaan harian
atau bulanan untuk mengawal dan menguruskan bajet untuk pengiklanan.
Dengan modal yang amat terhad ketika memulakan perniagaan, CWorks,
sebuah syarikat PKS tempatan yang menyelenggara sistem berkomputer,
mengenalpasti pelanggan mereka dan membuat carian secara dalam talian
terlebih dahulu sebelum menguji beberapa pemasaran melalui enjin carian.
Mereka dapati Google AdWords menyediakan CPC (Cost-Per-Click) terbaik
dengan pasaran terbesar.
CWorks kini mempunyai pelanggan di lebih 100
negara dan Google AdWords menyumbang 70 peratus daripada trafik harian
ke laman mereka. Kini, mereka menerima antara 1,000 hingga 3,000
pengunjung setiap hari, dan mendapat sekurang-kurangnya satu jualan
setiap hari dan mendapati setiap ringgit yang dibelanjakan di Google
AdWords, menjana sekurang-kurangnya RM14 dari segi pendapatan.
Di sini disertakan tujuh tip-tip praktikal untuk membantu anda memulakan
pemasaran melalui enjin carian dan mendapatkan hasil yang lebih baik
untuk perniagaan anda:
Tips Pemasaran Enjin Carian
1) Ketahui pelanggan sasaran anda. Ketepatan adalah kunci kepada
pemasaran enjin carian melalui program seperti Google AdWords. Anda
ingin mencapai pengguna yang tepat setiap masa. Pastikan produk dan
perkhidmatan yang anda tawarkan, serta pelanggan yang akan membelinya.
2) Ketahui matlamat anda. Adakah untuk meningkatkan trafik, meningkatkan
pelanggan ataupun untuk memasarkan jenama? Ketahui objektif agar anda
boleh mengukur kejayaan. Rancang sesuatu kempen berdasarkan matlamat
yang senang dan mampu dicapai.
3) Pilih kata-kunci yang tepat. Letak diri anda di tempat pelanggan.
Fikirkan senarai kata kunci, dan ringkaskannya dengan memilih yang
benar-benar tepat, berfungsi dan kena dengan sasaran pelanggan anda.
Gunakan kombinasi dua ke empat kata kunci berbanding hanya kata kunci
biasa. Tambahkan pelaburan ke atas kata kunci tersebut untuk
memaksimumkan pendapatan anda. Dengan kata kunci yang baik, pendapatan
yang dijana oleh PKS akan menjadi lebih tinggi dan mudah dinilai.
4) Tulis iklan yang 'wajib klik'. Pastikan iklan anda menarik untuk
diklik. Untuk membuat iklan yang tepat, berikut merupakan beberapa tips:
* Sertakan kata-kunci pada tajuk dan penerangan
* Sertakan kelebihan utama produk
* Terus ke perkara utama
* Sertakan ayat panggilan seperti 'beli sekarang' atau 'daftar hari ini'
* Arahkan pengguna ke laman web anda.
5) Dapatkan pengguna yang tepat dengan iklan yang betul. Sebaik sahaja
anda mengenalpasti pelanggan berpotensi, sasarkan kempen berasingan
untuk mendapatkan pelanggan anda. Untuk perniagaan global, adalah lebih
baik menulis dan mensasarkan iklan mengikut lokasi tertentu. Gunakan
bahasa berbeza untuk memperluaskan penerimaan iklan anda.
6) Jejaki pelanggan terakhir anda setelah kempen anda aktif, sentiasa
ukur dan nilai hasilnya. Perhatikan statistik serta log web anda, dan
gunakan perisian tambahan (biasanya diberi percuma) untuk mengukur
pelbagai perkara tambahan seperti hasil yang perolehi sekarang. Lakukan
perubahan pada strategi pengiklanan, dan ubah kesilapan serta-merta
untuk mendapat hasil yang lebih baik
7) Uji. Sesuaikan. Berkembang. Sentiasa perhatikan apa yang anda
tetapkan.Gunakan aplikasi percuma seperti Google Analytics untuk
memahami pelanggan anda dengan lebih baik, serta produk dan perkhidmatan
yang hangat dicari di dalam talian. Ia dapat membantu anda memahami
minda pelanggan dan pengunjung yang hadir ke laman web anda. Jangan
takut mencuba perkara baru.
No comments:
Post a Comment