SINGAPURA, 1 Nov (Bernama) -- Francaisi sebagai satu strategi jelas
sekali dapat membantu banyak perusahaan kecil dan sederhana (PKS)
berkembang ke peringkat antarabangsa dengan lebih pantas, kata Menteri
Kanan Negara, Kementerian Perdagangan dan Industri dan Kementerian
Pembangunan Nasional, Lee Yi Shyan.
Source from (Bernama): http://www.bernama.com/bernama/v6/bm/newsbusiness.php?id=706252
Published: November 02, 2012
"Jualan dan skala operasi yang berkembang akan menyediakan sumber untuk
pembangunan produk, automasi dan pengeluaran secara besar-besaran.
"Francaisi boleh membantu PKS memasuki kitaran pertumbuhan yang
menguntungkan dan meningkatkan keupayaan pertubuhan," kata beliau ketika
merasmikan Francaisi dan Pelesenan Asia 2012 (FLAsia), iaitu acara tiga
hari yang diadakan di Pusat Ekspo dan Konvensyen Marina Bay Sands di
sini pada Khamis.
Lee berkata yang di Singapura, industri francaisi dan pelesenan telah berkembang pesat sejak beberapa tahun ini.
Pada 2011, beliau berkata: "Industri francaisi tempatan kita menguasai 18 peratus daripada jumlah jualan domestik dan runcit.
"Sektor yang pelbagai ini mempunyai lebih daripada 500 sistem francais
pada masa ini, dengan lebih 37,000 francaisi beroperasi dengan jumlah
dagangan tahunan melebihi S$6 bilion. Kami menjangkakan sektor ini akan
meneruskan momentum pertumbuhannya," kata beliau.
Beliau berkata terdapat banyak contoh yang menunjukkan
syarikat-syarikat Singapura berjaya dan berkembang maju di luar negara
menerusi francaisi.
Antaranya ialah label kasut dan aksesori wanita, Charles & Keith, katanya.
Nama-nama terkemuka lain syarikat Singapura yang berjaya
diantarabangsakan dengan mengguna pakai gabungan pertumbuhan organik dan
strategi francais termasuklah BreadTalk, OSIM, Fish & Co, SkinC,
Kenko Foot Reflexology and Spas, Mr Bean, Muthu's Curry dan Udders.
-- BERNAMA
No comments:
Post a Comment