Source From (Berita Harian): http://www.bharian.com.my/bharian/articles/PNSagresifbantusyarikatberpotensi/Article
Published: on 04 Jun 2012
Naik taraf peniaga kecil jadi usahawan francais
PERBADANAN Nasional Bhd (PNS) sedang agresif mengenal pasti syarikat
tempatan yang berpotensi termasuk perniagaan kecil untuk dinaikkan
taraf dan dibangunkan sebagai francaisor di bawah Program Pemodenan
Peruncitan.
Pengarah Urusannya, Syed Kamarulzaman Syed Zainol Khodki Shahabudin,
berkata, ia membabitkan syarikat dalam semua sektor perniagaan yang
boleh dikembangkan menerusi sistem francais serta dibantu sehingga ke
pasaran antarabangsa.
Pada masa ini, katanya, agensi itu telah membantu membangunkan
tiga jenama francais dalam bidang perkhidmatan iaitu kedai jahit moden
deCUTZ, bengkel motosikal (Bikerz Pit) serta perkhidmatan pembersihan
dan penyelenggaraan, Procleaners di bawah program berkenaan.
“PNS telah menubuhkan Unit Pemodenan Peruncitan awal tahun lalu,
bagi mengenal pasti dan membimbing syarikat tempatan berpotensi yang
mempunyai sekurang-kurangnya rekod akaun baik selama tiga tahun untuk
dinaikkan taraf kepada perniagaan moden, sistematik serta memiliki
penjenamaan komersial.
“Program ini adalah antara inisiatif kerajaan dalam merealisasikan
hasrat Malaysia menjadi hab perniagaan francais, sekali gus membantu
Malaysia mencapai status negara berpendapatan tinggi menjelang 2020,”
katanya ketika ditemui pada Ekspo Perniagaan Malaysia-Indonesia Ke-2
(MIBEX 2012) di Jakarta, semalam.
Ekspo yang berlangsung di Pusat Konvensyen Jakarta (JCC) dan
berakhir semalam itu dianjurkan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri,
Koperasi dan Kepenggunaan.
Syed Kamarulzaman berkata, PNS yang diberikan mandat untuk
menerajui pembangunan industri francais di Malaysia memperuntukkan dana
pembiayaan kira-kira RM50 juta setahun bagi membangunkan usahawan
francais tempatan menerusi pelbagai skim termasuk membantu mereka
mengembangkan operasi ke luar negara.
“Soal dana bukan menjadi isu kerana PNS mempunyai dana mencukupi
bagi menyokong keperluan pembiayaan dan pengembangan syarikat francais
tempatan.
“Apa yang penting ialah kami mahu mewujudkan seberapa banyak
jenama francais tempatan yang berkualiti yang boleh kita kembangkan dan
memberi peluang perniagaan kepada usahawan kecil ke pasaran
antarabangsa,” katanya.
Beliau berkata, setakat ini PNS sudah mengenal pasti sembilan
syarikat berpotensi untuk diberikan bimbingan di bawah Program Pemodenan
Peruncitan itu, antaranya Ladycar Studio Centre Carwash, Lok Lok King
on Wheels, Takzim Textiles dan 5Star Kiosk.
Beliau berkata, syarikat yang dipilih itu akan melalui kursus asas
francais serta latihan asas keusahawanan dan jika didapati mereka layak
dan sudah benar-benar bersedia untuk menjadi perniagaan francais mereka
akan ditawarkan pembiayaan sehingga RM2 juta.
“Program ini dijalankan mengikut Piawaian Prosedur Operasi (SOP)
bagi memastikan perkhidmatan dan pengeluaran produk terjamin mutunya,”
katanya sambil menambah, ia termasuk memastikan syarikat yang dikenal
pasti itu mempunyai pusat pengeluaran, pengedaran dan perkhidmatan
logistik yang lebih baik.
Katanya, PNS berharap lebih banyak syarikat khususnya Bumiputera
yang mempunyai perniagaan yang berpotensi untuk difrancaiskan tampil
bagi membolehkan agensi itu memberi bimbingan, serta pembiayaan bagi
pengembangan perniagaan mereka.
Dalam perkembangan lain, MIBEX 2012 telah menarik 31 bakal
francaisi dari Indonesia yang berminat memasarkan jenama francais
Malaysia di negara berkenaan terutama dalam sektor makanan dan minuman,
kesihatan dan pajak gadai Islam membabitkan potensi urus niaga kira-kira
RM19 juta.
Program itu disertai 34 syarikat yang terdiri daripada syarikat
francais, jualan langsung, gerakan koperasi serta perusahaan kecil dan
sederhana (PKS) yang mahu mengembangkan perniagaan mereka di Indonesia.
PNS turut mengadakan sesi pemadanan perniagaan dan sesi forum
perniagaan antara Malaysia dan Indonesia bagi membolehkan agensi itu
mengenalpasti konsep perniagaan berpotensi yang boleh diperkenalkan di
Malaysia.
No comments:
Post a Comment