KUALA LUMPUR, 24 Julai (Bernama) -- Meskipun kebanyakan perusahaan
kecil dan sederhana (PKS) tidak begitu menonjol, 62 peratus daripada
mereka yakin menjadi jenama serantau dan global dalam tempoh lima tahun
ini, demikian menurut kaji selidik yang bertajuk "Malaysian SMEs Brand
Potential'.
Source from (Bernama): http://www.bernama.com/bernama/v7/bm/bu/newsbusiness.php?id=965870
Published: July 25, 2013
Kaji selidik dalam talian oleh Bizsphere Brand & Markerting ialah
untuk menggalakkan cabaran dan potensi PKS tempatan menjadi jenama
global.
Dalam satu kenyataan Rabu, ketua sokongan pemasaran PKS, Sherine Ho
berkata keyakinan PKS itu menunjukkan minda positif amat diperlukan
untuk berkembang dalam pasaran global kerana banyak pihak telah
memperakui kepentingan penjenamaan berikutan saingan sengit dan
liberalisasi pasaran antarabangsa.
"Tidak cukup hanya menghasilkan produk berkualiti. Orang ramai membeli jenama, yang relevan dan berbeza," kata beliau.
Ho berkata PKS Malaysia perlu lebih proaktif menjalankan penyelidikan
ke atas program sokongan kerajaan yang relevan kepada perniagaan.
Kekurangan pelan jenama secara menyeluruh dan sokongan kewangan untuk
komunikasi jenama adalah cabaran teratas untuk PKS, kata beliau.
-- BERNAMA
No comments:
Post a Comment