Thursday, January 3, 2013

Kraftangan Malaysia Cawangan Sabah Raih Hasil Jualan Kraf Hampir RM30 Juta Tahun Lepas

KOTA KINABALU, 2 Jan (Bernama) -- Perbadanan Kemajuan Kraftangan Malaysia (PKKM) Cawangan Sabah meraih hasil jualan kraf hampir RM30 juta melalui pelbagai program promosi kraf di negeri ini sepanjang tahun lepas, kata Pengarahnya, Mohd Latif Dirun.

Source from (Bernama): http://www.bernama.com/bernama/v6/bm/newsbusiness.php?id=918931
Published: January 03, 2013

Katanya itu adalah hasil program Satu Daerah Satu Industri (SDSI) dengan jumlah jualan keseluruhan RM26 juta, program promosi kraf tahunan di Lintasan Deasoka yang terletak di tengah-tengah Bandaraya Kota Kinabalu (sekitar RM600,000), program promosi kraf di 1Borneo, Likas (sekitar RM800,000) dan selebihnya hasil jualan usahawan kecil-kecilan.

Mohd Latif juga yakin pihaknya akan mencapai hasil jualan promosi kraf sehingga RM3 juta, khususnya program promosi kraf tahunan di Lintasan Deasoka dan program promosi kraf di 1Borneo, tahun ini.

Beliau berkata keyakinan itu adalah berdasarkan sambutan yang amat menggalakkan terhadap kempen promosi produk kraf anjuran Kraftangan Malaysia yang menyaksikan hasil jualan keseluruhan tahun lepas mencecah hampir RM1.4 juta.

Bagi mencapai sasaran itu, Mohd Latif berkata pihaknya bercadang memperluaskan kempen promosi kraf ke peringkat daerah yang dikenal pasti berpotensi untuk memasarkan produk itu.

-- BERNAMA

No comments: