Wednesday, January 2, 2013

Perolehan sektor perbankan dijangka tumbuh 10% - OSK

KUALA LUMPUR 1 Jan. - OSK Research menjangka perolehan agregat sektor perbankan akan tumbuh pada kadar sederhana lapan hingga 10 peratus pada 2013.

Source from (Utusan Malaysia): http://www.utusan.com.my/utusan/Ekonomi/20130102/ek_04/Perolehan-sektor-perbankan-dijangka-tumbuh-10----OSK
Published: January 02, 2013

Dalam satu nota hari ini, ia berkata, ramalan pinjaman tidak berbayar yang kecil, bersama-sama dengan potensi kejutan meningkat daripada pinjaman perusahaan kecil dan sederhana (PKS) yang lebih kukuh dan bermargin tinggi berikutan kesan limpahan projek Program Transformasi Ekonomi (ETP), boleh tanpa dijangka meningkatkan unjuran sektor 2013.

OSK berkata, ia lebih memilih bank-bank yang mempunyai kekuatan pengedaran dan pendedahan yang kukuh kepada hutang korporat berkaitan ETP dan sukuk.

"Kami mengekalkan saranan beli lebih banyak bagi sektor itu," katanya, menambah belian utama pilihannya ialah Public Bank, Maybank dan CIMB.

Sementara itu, firma penyelidikan itu berkata, pertumbuhan pinjaman industri terus merosot, jatuh 60 mata asas kepada 11.2 peratus tahun ke tahun pada November 2012 berbanding 11.9 peratus tahun ke tahun pada Oktober 2012.

Ini disumbangkan oleh pertumbuhan pinjaman bagi harta bukan kediaman, harta kediaman, pembelian sekuriti dan peminjaman kepada sektor pembinaan dan lain-lain, katanya.

"Segmen pinjaman perniagaan, yang mana pertumbuhan merosot daripada 12.2 peratus pada bulan sebelumnya kepada 11 peratus pada November adalah punca kepada penguncupan ketara dalam permohonan dan kelulusan pinjaman.

"Kemerosotan dalam pinjaman perniagaan adalah berikutan pembayaran balik yang besar dibuat pada bulan-bulan itu, terutamanya daripada sektor kewangan, insurans dan pertanian," katanya. - BERNAMA

No comments: