Friday, June 28, 2013

Wan tauke santan

LELAKI ini masih muda. IUsianya baharu menjengah 37 tahun. Kata orang Indonesia, masih ganteng! Namun, dia pernah menghadapi saat yang sukar dalam hidupnya apabila terpaksa membuat beberapa pilihan yang keputusan akhir bakal merubah hidupnya. Demikianlah secebis kehidupan insan di atas muka bumi yang tidak pernah sunyi daripada diuji.

Source from (Utusan Malaysia): http://www.utusan.com.my/utusan/Bicara_Agama/20130627/ba_02/Wan-tauke-santan
Published: Jun 28, 2013


Wan Mohd. Salleh Mohd. Sulong tidak akan pernah melupakan 
pihak-pihak yang telah membantunya sehingga berada di tahap membanggakan kini.

Di sebalik wajah yang berpeluh dan keletihan, Wan Mohd. Salleh Mohd. Sulong, ceria menerima kehadiran saya dan teman-teman Lembaga Zakat Selangor (LZS) ke rumahnya di Kuala Selangor.

Di pinggiran jalan besar, dilatari dengan beberapa batang pohon kelapa dan longgokan-longgokan sabut dan tempurung kelapa, sebenarnya sudah cukup buat menzahirkan apakah pekerjaannya.

"Saya mengusahakan santan ini masih baru. Sekitar setahun lalu saya mencuba pasaran terlebih dahulu. Kala itu, saya mengambil santan daripada seorang teman.

"Alhamdulillah, berkat teknik pemasaran yang betul, ternyata pasaran santan kelapa ini memang ada dan produk santan saya mendapat sambutan. Kemudian, saya menyewa sebuah mesin pemerah santan daripada orang lain dan mula menghasilkan santan sendiri," kata Wan Mohd. Salleh.

Seorang yang murah dengan senyuman, nyata dia bukan baharu sehari dua berjinak-jinak dengan dunia perniagaan. Dia ada pengalaman luas mengusahakan kedai makan.

"Saya mempunyai kelulusan Diploma Kulinari dan Katering dari sebuah institusi pendidikan swasta. Sebelum ini juga, saya mengusahakan sebuah restoran selama 11 tahun di Sepang, Selangor.

"Malangnya, atas sebab-sebab tertentu, semasa dalam proses perceraian dengan bekas isteri, restoran itu terpaksa dilepaskan. Malah, rumah yang saya beli dengan harga lebih RM100,000 juga saya korbankan kerana ia dikira sebagai harta sepencarian," kata Wan Mohd. Salleh.

Ternyata, sulitnya sebuah perpisahan walaupun bagi seorang lelaki yang dianggap punyai kekuatan. Wan memilih untuk berpisah, lantaran masalah yang menimpa rumah tangganya kian sukar untuk dirungkai.

Dalam kemelut perpisahan itulah, dia akhirnya tega memilih anak angkatnya, Nur Ain, 6, sebagai galang ganti. Baginya, wang boleh dicari ganti, namun anak adalah buah hati yang mendamaikan diri.

Lewat perpisahan tahun 2011 itu Wan Mohd. Salleh mencuba menyibukkan dirinya dengan bekerja. Dia pernah menjadi pengurus di sebuah syarikat, namun tidak betah bertahan lama dan akhirnya dia kembali menganggur.

Kala itu, hidupnya bergantung kepada wang simpanan. Dia juga tinggal di rumah ibu, maka tidak perlulah bayar sewa.

"Saya tidak mahu menjadikan alasan duduk di kampung untuk bermalas-malasan. Tidak berapa lama selepas berhenti kerja, saya mencuba berniaga, iaitu menjual santan. Siapa tahu, tuah saya ada di kampung sendiri," jelasnya.

Menurutnya, biarpun perniagaan santan kelapa mempunyai banyak persaingan, pun begitu kebijaksanaan dalam meletakkan harga produk boleh meraih perhatian pelanggan.

Dia optimis, kerana strategi perniagaannya menjadi. Malah, santannya mendapat sambutan tinggi.
"Saya sangat yakin. Maka, pada tahun lepas, saya diperkenalkan kepada LZS, saya tidak mahu melepaskan peluang ini untuk merubah diri.

"Malah, saya berjanji kepada diri saya sendiri, saya tidak mahu selamanya bergantung kepada LZS. Saya hanya mahu menjadikan LZS sebagai 'batu loncatan' agar dapat pergi lebih jauh," tegasnya bersemangat.

Ternyata Wan Mohd. Salleh benar-benar mengotakan janjinya. Setelah menerima bantuan modal perniagaan sebanyak RM29,100 daripada LZS, dia merancakkan lagi perniagaannya.

"Bagaikan mati hidup semula. Itulah perasaan saya apabila LZS memberikan modal tersebut. Bayangkan, dahulu saya hanya menyewa mesin, kini semuanya milik saya sendiri.

"Semua mesin yang ada di rumah ini iaitu dari mengopek kelapa, memarut, memerah dan peti ais semuanya adalah dari LZS. Malah saya juga menerima modal tunai. Untuk semuanya, saya amat menghargainya," akui Wan.

No comments: