Sunday, June 30, 2013

Jalaludin usahawan belimbing Felda

JEMPOL 28 Jun - Minatnya untuk mencuba sesuatu yang baharu membuatkan seorang peneroka dari Felda Lui Muda dekat sini menyahut cabaran seorang pengurus Felda untuk memulakan tanaman belimbing.

Source from (Utusan Malaysia): http://www.utusan.com.my/utusan/Selatan/20130629/ws_03/Jalaludin-usahawan-belimbing-Felda
Published: Jun 30, 2013


Jalaludin Sabi (kanan) bersama anaknya, Ya‘akop memetik buah 
belimbing di ladang mereka dekat Felda Lui Muda, Jempol, Negeri Sembilan

Percubaannya tidak sia-sia apabila baru-baru ini peneroka tersebut, Jalaludin Sabi, 64, menerima anugerah Usahawan Jaya bagi kategori tanaman buah-buahan sempena Karnival Usahawan Felda peringkat Wilayah Raja Alias.

Jalaludin berkata, dia memulakan tanaman belimbing sejak 30 tahun lalu di atas tanah rizab milik Felda seluas dua hektar selepas menerima cadangan pengurus di kawasannya.

"Masa itu belimbing antara buah yang mendapat permintaan yang tinggi. Ketika itu saya sangat sibuk untuk menguruskan ladang sawit tetapi tetap menceburi bidang ini kerana mahu mencuba sesuatu yang baharu.

"Saya mula tanam dua jenis belimbing iaitu Belimbing B10 (belimbing biasa) dan Belimbing B17 iaitu belimbing madu. Syukur ketika itu tanaman saya membuahkan hasil dan mula mendapat permintaan daripada penduduk di kawasan berdekatan," katanya ketika ditemui di ladang belimbing miliknya di sini hari ini.

Katanya, sama seperti orang lain, dia juga tidak terlepas daripada menghadapi masalah musuh tanaman dengan banyak buahnya rosak di makan burung.

"Bila buah rosak pasti saya akan rugi tetapi saya tidak pernah menjadikan faktor itu sebagai alasan untuk berputus asa. Saya tahu setiap masalah ada cara untuk mengatasinya dan saya perlu banyak belajar cara mengatasinya.

"Hasil tanaman ini saya akan jual di kawasan Felda Lui Muda sahaja. Saya ada mendapat permintaan daripada peniaga yang mahu membeli buah ini tetapi saya lebih suka menjualnya sendiri," ujarnya.

Bapa kepada lima anak itu berhasrat untuk mempelbagaikan produk berasaskan belimbing dan mahu memasarkannya di merata tempat.

"Kini saya dibantu oleh isteri dan dua orang anak di ladang dan kedai. Permintaan untuk belimbing juga amat baik kerana saya menjual dengan harga yang murah," jelasnya.

Beliau menjual belimbing biasa dengan harga RM3.50 sekilogram dan RM4 bagi belimbing madu.

No comments: