Sunday, June 9, 2013

Usahawan Wanita Diseru Perluas Pasaran Berasaskan Geografi Untuk Berjaya

KUALA LUMPUR, 8 Jun (Bernama) -- Tiada cara lain untuk menjadi usahawan yang berjaya dan bertahan pada hari ini kecuali dengan mengembangkan pasaran berasakan geografi, demikian menurut dua pengeksport wanita yang berjaya.

Source from (Utusan Malaysia): http://www.utusan.com.my/utusan/Ekonomi/20130610/ek_02/Wanita-perlu-langkau-geografi
Published: Jun 10, 2013

Source from (Bernama): http://www.bernama.com/bernama/v7/bm/bu/newsbusiness.php?id=954869
Published: Jun 09, 2013


SESEORANG usahawan yang baik perlu mempunyai rancangan memperluaskan 
perniagaan ke seluruh dunia menggunakan medium Internet.

Pengurus Besar Megam Capital dari Sepanyol, Maria Eugenia Giron berkata dari sebuah negara yang kecil, beliau tidak mempunyai cara lain untuk mengembangkan perniagaannya kecuali mengeksport.

Giron, yang juga Pengarah Eksekutif IE Business School Premium and Prestige Business Observatory berkata sebagai Ketua Pegawai Eksekutif mana-mana perniagaan, seseorang itu perlu bermula dengan melihat dunia sebagai sasaran.

"Semua jenama yang saya bekerjasama, pasaran utama bukan negara asal mereka. Membeli merupakan emosi dan hubungan. Dan rangkaian sosial telah mengubah segala-galanya.

"Jika Facebook adalah sebuah negara, ia akan menjadi pasaran kedua terbesar selepas China," katanya pada sesi Menjejak Keusahawanan pada Sidang Kemuncak Wanita Global 2013 di sini, hari ini.

Sidang kemuncak tiga hari itu berakhir hari ini. Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak merasmikannya pada Khamis.

Giron mempunyai lebih 18 tahun pengalaman dalam perniagaan barang mewah, antaranya jenama Loewe, Carrera y Carrera, Silvercloud dan Le Chameau.

Beliau berkata selain mengintegrasikan budaya pasaran, rundingan untuk faedah kedua-dua pihak dan mendapatkan nasihat undang-undang, komunikasi adalah suatu yang penting.

"Berkomunikasi dalam setiap cara yang boleh supaya orang merasakan anda berada di sana," katanya.

Sementara itu, ahli perniagaan Malaysia Hooi Lai Lin, Ketua Pegawai Eksekutif Ken-Rich Chemical Production Sdn Bhd berkata meskipun usahawan secara semula jadinya mahu berkembang dekat dengan tempat asal, seseorang itu tidak boleh memandang rendah mengenai kepentingan tingkah laku pengguna.

"Risikan pasaran adalah amat penting. Singapura hampir sama dengan Kuala Lumpur tetapi tingkah laku pengguna berbeza sekali. Malah di Asia, kita begitu pelbagai. Dapatkan banyak maklumat sebelum ke sesuatu tempat," katanya.

Hooi menerajui Ken-Rich, pengeluar produk penjagaan diri dan produk pencuci rumah yang boleh didapati di lebih 16 negara.

-- BERNAMA 

No comments: