Tuesday, July 16, 2013

PARTNER 2 beri PKS penjelasan

Perusahaan kecil dan sederhana (PKS) akan dapat mengetahui sebab permohonan pinjaman mereka tidak boleh dipertimbangkan oleh bank komersial yang mengambil bahagian melalui PARTNER 2.

Source from (Berita Harian): http://www.bharian.com.my/bharian/articles/PARTNER2beriPKSpenjelasan/Article
Published: July 16, 2013

PARTNER 2, fasa kedua PARTNER adalah inisiatif oleh Persatuan Bank-Bank di Malaysia (ABM) dan majoriti bank yang menjadi ahli jawatankuasanya.

Ia bertujuan bertujuan memperkemas dan menambah baik proses dan prosedur yang terbabit bagi permohonan pinjaman PKS.
PKS ingin fahami kewajaran sesuatu permohonan pinjaman tidak boleh dipertimbang sesebuah bank” Chuah Mei Lin, Pengarah Eksekutif ABM
Dalam kenyataannya, Pengarah Eksekutif ABM, Chuah Mei Lin, berkata PKS ingin memahami kewajaran sesuatu permohonan pinjaman tidak boleh dipertimbangkan oleh sesebuah bank.

“Untuk memenuhi permintaan mereka, bank yang mengambil bahagian kini menggunakan templat yang menetapkan senarai semak yang mengenal pasti dengan jelas perkara-perkara yang gagal dipenuhi oleh pemohon.

“Diharapkan, pemohon yang tidak berjaya mendapatkan pinjaman akan mengetahui apa yang kurangnya dalam permohonan mereka dan berusaha untuk lebih bersedia dalam permohonan mereka yang akan datang,” katanya.

Sebagai permulaan, sebanyak 10 bank komersial akan mengambil bahagian dalam PARTNER 2, termasuk Malayan Banking Bhd (Maybank), CIMB Bank Bhd, Hong Leong Bank Bhd, Public Bank Bhd, RHB Bank Bhd dan Alliance (M) Bhd.

Chuah berkata, senarai semak yang akan digunakan oleh bank itu akan meliputi sebab yang meluas seperti kelemahan rancangan perniagaan, kecukupan cagaran atau kolateral dan sejarah kredit. -
BERNAMA

No comments: