Sunday, July 28, 2013

L12 Ventures sasar jualan RM20 juta

L12 Ventures Sdn Bhd, syarikat 100 peratus Bumiputera yang mengeluarkan kopi dengan jenama Kopi Ranggi optimis mencapai sasaran jualan RM20 juta menjelang hujung tahun ini.

Source from (Sinar Online): http://www.sinarharian.com.my/bisnes/l12-ventures-sasar-jualan-rm20-juta-1.187531
Published: July 28, 2013

L12 Ventures sasar jualan RM20 juta
Danial (tengah) bersama pengedar produk minuman Kopi Ranggi.

Sejak mula memasuki pasaran Februari tahun lalu, kopi kesihatan itu mendapat sambutan menggalakkan dan telah terjual sekitar 50 kotak sebulan di setiap negeri.

Ketua Pegawai Eksekutif L12 Ventures, Danial Ariffin berkata, sebagai syarikat baru yang semakin meningkat naik, adalah membanggakan apabila produk yang dihasilkan mendapat maklum balas positif di kalangan pelanggan.

Menurutnya, kopi keluaran syarikatnya adalah berbeza dengan kopi yang terdapat di pasaran kerana Kopi Ranggi dihasilkan daripada biji kopi asli import terpilih yang dipilih dengan rapi, dipanggang dan di campur dengan herba yang baik untuk kesihatan.

“Kami tidak melihat produk ini sebagai produk kopi semata-mata tetapi lebih kepada gaya hidup dalam kehidupan seharian dan penjagaan kesihatan khususnya.

“Ini kerana bahan yang terdapat dalam Kopi Ranggi tidak terdapat dalam kopi harian lain di mana produk kami menawarkan tiga perasa iaitu goji, pelaga dan ekstrak herba yang mampu memberi kesihatan dalaman yang lebih baik,” katanya.

Menurutnya, pemilihan kopi sebagai perniagaan utama dipilih berdasarkan potensi dan permintaan yang besar selain ingin menjadikan Kopi Ranggi sebagai produk terulung syarikatnya.

Mengambil masa hampir dua tahun untuk penyelidikan dan pembangunan formulasi kopi dengan nilai pelaburan RM1.6 juta termasuk mendapatkan bahan serta kajian kes, L12 Ventures lebih mementingkan penghasilan produk terbaik berbanding nilai pelaburan yang telah dikeluarkan.

Menyentuh mengenai keunikan nama Ranggi yang digunakan, Danial berkata, nama tersebut diambil daripada perkataan Pulau Pinang yang bermaksud kesempurnaan yang merujuk kepada formulasi Kopi Ranggi.

Melalui konsep pemasaran menggunakan pengedar dan stokis, syarikat kini  mempunyai tujuh stokis setakat ini di mana Yamal Worldwide Sdn Bhd adalah pengedar paling utama untuk kopi tersebut.

Sementara itu, Pengurus Pembangunan Produk dan Pemasaran Yamal Worldwide Sdn Bhd, Mohamad Faizal Mohmad Noor berkata, sebagai pengedar paling utama untuk Kopi Ranggi, syarikatnya kini memberi tumpuan pemasaran di Selangor sebelum ke Pulau Pinang dan Johor Bharu tidak lama lagi.

“Kami juga menyasarkan untuk memasuki pasaran Sabah dan Sarawak serta pasaran di seluruh negara dua tahun lagi,” katanya.

Bagi mengukuhkan lagi operasi, L12 Ventures berhasrat untuk mengembangkan pasaran Kopi Ranggi ke negara Timur Tengah dan Eropah dalam tempoh dua tahun.

No comments: