Wednesday, June 6, 2012

Jom Niaga platform PKS pasar produk

Source From (Sinar Online): http://www.sinarharian.com.my/bisnes/jom-niaga-platform-pks-pasar-produk-1.53977

Published: on 06 Jun 2012
HASLINA KAMALUDIN

Jom Niaga platform PKS pasar produk
Chef Zam menunjukkan demonstrasi masakan Antara 
produk usahawan PKS yang dipamerkan kepada pengunjung. 
 
Jom Niaga platform PKS pasar produk
Antara produk usahawan PKS yang dipamerkan kepada pengunjung.
 
SHAH ALAM - Himpunan Usahawan Mikro, Kecil dan Sederhana Jom Niaga yang bakal memasuki siri terakhir Jun depan, berjaya menarik kunjungan ramai usahawan dan orang ramai menyertainya.

Ketua Pegawai Operasi, Perbadanan Perusahaan Kecil dan Sederhana Malaysia (SME Corp Malaysia), Datuk Hafsah Hashim berkata, himpunan tersebut dilihat menjadi platform terbaik kepada usahawan untuk memasarkan dan meluaskan produk serta mendapat pendedahan perniagaan.

Menurutnya, program anjuran Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (Miti) dan agensinya, SME Corp bertujuan mengumpul usahawan mikro, kecil dan sederhana berjaya melahirkan ramai usahawan berkaliber dalam kalangan belia.

"Bermula di Kelantan pada April lalu, ia turut diadakan di Selangor, Melaka, Sabah, Sarawak, Pahang dan Kedah, himpunan ini adalah medium penyampaian informasi terkini mengenai perusahaan dan memberi pendedahan melalui pelbagai aktiviti.

"Antara aktiviti yang telah dijalan-kan termasuk siri bengkel bersama Tekun Nasional, Majlis Amanah Rakyat (Mara), AgroBank dan Amanah Ikhtiar Malaysia (AIM) di mana peserta berpeluang mendapatkan maklumat serta khidmat nasihat untuk mengembangkan perniagaan mereka melalui skim pembiayaan yang disediakan agensi berkenaan menerusi segmen 'Bual-Bual Mesra'
(BBM)," katanya.

Hafsah berkata, penglibatan agensi kerajaan dan siri ceramah usahawan tempatan yang merangkumi topik 'Usahawan Mula Muda', 'Senjata Rahsia Perniagaan: 10 cara untuk Meningkatkan Anda personaliti' dan 'Usahawan Apakah Tiada Sains mahupun Seni' memberi peluang kepada IKS baru memulakan perniagaan.

"Tidak hanya tertumpu kepada usahawan, tetapi Jom Niaga adalah medium yang menyediakan pelbagai aktiviti bersama keluarga termasuk pameran kereta auto, pertandingan memasak, seramik serta demonstrasi membuat tembikar.

"Kanak-kanak turut dihiburkan dengan pelbagai persembahan menarik, termasuk penampilan istimewa maskot Upin & Ipin selain menyertai pertandingan mewarna," katanya.

Menurutnya, penampilan beberapa selebriti terkenal seperti Rosyam Nor, Linda Onn, Chef Zam dan Aziz Desa lebih memeriahkan himpunan menerusi segmen khas dalam berkongsi rahsia kejayaan kepada orang ramai.

"Program pembangunan dan bantuan yang ditawarkan Kerajaan melalui Kementerian dan agensi berkaitan dilancarkan setiap negeri.

"Penyertaan usahawan setiap himpunan semakin meningkat membabitkan 350 gerai tujuh negeri," katanya.

Menurutnya, himpunan ini platform menonjolkan isu mikro yang berkaitan keusahawanan dan mengubah pandangan umum yang menggunakan pendekatan pengurusan berbanding keusahawanan.

No comments: