KUALA TERENGGANU, 29 Mei (Bernama) -- Usahawan-usahawan tempatan,
terutama di Pantai timur, perlu keluar dari "zon selesa" dan bersedia
meneroka pasaran luar.
Source from (Bernama): http://www.bernama.com/bernama/v7/bm/bu/newsbusiness.php?id=952751
Published: May 30, 2013
Pengarah Wilayah Timur Perbadanan Pembangunan Perdagangan Luar Malaysia
(Matrade) Hasziah Mohd Yazid berkata mereka dilihat masih berada dalam
"zon selesa" dan tidak mahu mengambil risiko untuk meneroka pasaran luar
walau pun ia peluang terbaik untuk menempa lebih banyak keuntungan dan
kejayaan dalam membangunkan satu-satu jenama.
Katanya antara kekangan yang dihadapi usahawan tempatan ialah masalah
pengeluaran barangan yang tidak dapat memenuhi permintaan dalam skala
besar ekoran pengeluaran di kilang yang masih kecil.
"Banyak produk jenama tempatan yang bagus dan berkualiti tinggi serta
diterima ramai, malangnya ia masih gagal menembusi segmen pasaran luar
negara secara konsisten."
"Namun, ada juga usahawan tempatan yang berjaya membina jenama mereka
dan mendapat sambutan baik dari negara luar dan Matrade menjadikan
mereka ini sebagai ikon berjaya untuk diikuti usahawan lain," katanya.
Beliau berkata demikian kepada Bernama di sini hari ini pada bengkel
bertajuk "Pelan Pemasaran Eksport" yang disertai 54 usahawan dari
Kelantan, Terengganu dan Pahang.
Hasziah berkata kesemua usahawan itu mewakili 36 sektor perniagaan
pelbagai bidang termasuk pembuatan makanan seperti makanan sejuk beku,
air berkarbonat dan kopi pra-campuran, tekstil, kayu dan perabot,
perkhidmatan yang merangkumi kejuruteraan, hartanah dan latihan.
"Penganjuran bengkel ini bertujuan memberi pendedahan terhadap usahawan
mengenai peluang dan perkembangan pasaran eksport yang masih luas untuk
mereka terokai."
"Usahawan juga akan diajar bagaimana untuk menjadi seorang pengeksport
yang berjaya terutamanya dalam mengendalikan hal ehwal perniagaan di
dalam dan luar negara melalui bengkel ini," katanya.
Matrade Wilayah Timur ditubuhkan pada Jun 2008 sebagai jaringan
tempatan untuk memastikannya hadir secara fizikal dan menjadi penghubung
pengeksport di Pantai Timur ke pasaran antarabangsa.
Bengkel pelan pemasaran itu disampaikan oleh seorang pensyarah kanan
salah sebuah universiti di Kuala Lumpur, A B Teoh. Beliau juga menulis
buku bertajuk "Exporting and International Trade" serta penulis rencana
tetap Trademart, iaitu satu majalah untuk pengeksport yang diterbitkan
oleh Matrade.
Hasziah berkata Matrade turut memberi nasihat bagi perkara yang
berkaitan promosi eksport global dan membantu pendaftaran sebagai
pengeksport dan bakal pengeksport melalui Pendaftar Eksport Matrade
(MER).
"Kami juga mengadakan lawatan ke kilang milik syarikat yang berpotensi
bagi memantau perkembangan eksport, seterusnya memastikan syarikat itu
mampu berdaya saing dan bertahan di pasaran luar negara."
"Matrade tidak bersendirian dalam hal seperti ini dan bagi usahawan di
Terengganu, kerjasama yang dijalinkan dengan Yayasan Pembangunan
Usahawan (YPU) Terengganu sangat signifikan dalam pembangunan
perniagaan sesebuah syarikat untuk mereka menembusi pasaran global,"
katanya.
Banyak program yang akan diadakan oleh Matrade Wilayah Timur sepanjang
tahun ini antaranya termasuklah penganjuran bengkel Pelan Pemasaran
Eksport di Kuantan pada September depan dan Seminar Eksport Batik dan
Kraftangan ke Pasaran Global di Kota Bharu pada November depan.
Satu lagi seminar Mengembangkan Perniagaan Melalui E-Niaga juga akan
diadakan di Kelantan serta Program Kenali Matrade di Kuantan pada
Disember depan.
-- BERNAMA
No comments:
Post a Comment