KUALA LUMPUR, 7 Mac (Bernama) -- Perbadanan Harta Intelek Malaysia
(MyIPO), yang peranannya memantau pembangunan hartanah intelektual (IP)
di negara ini, menggalakkan lebih ramai orang menjadi pemilik IP dan
bukan hanya sebagai pengguna semata-mata.
Source from (Bernama): http://www.bernama.com/bernama/v7/bm/bu/newsbusiness.php?id=932768
Published: March 08, 2013
Ketua Pengarah MyIPO Datuk Azizan Mohamad Sidin berkata ini sejajar
dengan inisiatif kerajaan untuk menggerakkan lagi inovasi menjadi
sebagai satu daripada pemacu ekonomi tempatan.
Bagi menggalakkan inovasi, beliau berkata agensi itu telah bekerjasama
rapat dengan universiti tempatan yang menjalankan kebanyakan daripada
aktiviti penyelidikan dan pembangunan (R&D).
"Kerajaan memperuntukkan sejumlah besar wang bagi menggalakkan R&D.
Kami mahu menukarkan masyarakat kita daripada sebagai pengguna IP
kepada pemilik IP, dengan kata lain, MyIPO telah bekerjasama dengan
universiti tentang cara terbaik yang kami boleh bantu dan memudahkan
mereka untuk mempercepat pendaftaran IP," katanya kepada Bernama dalam
satu temu bual baru-baru ini.
Malahan, MyIPO telah menganjurkan beberapa sesi meja bulat dengan
universiti untuk memahami masalah mereka berkaitan permohonan IP dan
memudahkan mereka semasa proses pendaftaran, katanya.
Dari 2007 hingga 2012, sejumlah 186,505 pendaftaran IP dikeluarkan.
Selain daripada universiti, MyIPO juga berusaha keras untuk mewujudkan
kesedaran tentang kepentingan Hak Harta Intelektual (IPR) dalam kalangan
syarikat serta orang awam.
Beliau berkata pertumbuhan permohonan IP beberapa tahun ini amat
menggalakkan, mencerminkan peningkatan kesedaran awam tentang
kepentingan IPR dalam kehidupan harian mereka.
"Tahun lepas, MyIPO menerima 40,992 permohonan IP, meningkat 10 peratus
berbanding 2011 sebanyak 37,270 permohonan. Daripada jumlah itu, 39
peratus permohonan difailkan oleh rakyat Malaysia," katanya.
Azizan berkata pengguna lebih bijak dalam memilih apa yang terbaik bagi
mereka dan lebih cenderung kepada keaslian dan kualiti produk.
"Justeru itu, apabila mereka memilih untuk memilih produk asli atau
tulen, ia merupakan petanda yang menunjukkan bahawa mereka menghormati
hak IP di mana produk menjadi hak milik pemilik berdaftar," katanya.
Beliau berkata matlamat agensi itu adalah untuk mewujudkan masyarakat
yang menilai IP sebagai aset ekonomi berharga dan menghormati hak
pemilik IP.
Program kesedaran yang sedang dirancang termasuklah pelancaran maskot
IP, Kem Belia IP, Program IP Ke udara di mana PKS yang berjaya berkongsi
pengalaman mereka dan mengembangkan kesedaran IP menerusi media sosial.
Sejak beberapa tahun ini, MyIPO telah mencapai banyak kemajuan termasuk
memendekkan tempoh menunggu biasa bagi pemprosesan paten dan permohonan
cap dagangan masing-masing dari 38 bulan kepada 26 bulan dan dari 18
bulan kepada 12 bulan.
Agensi itu juga memperkenalkan Sistem Dalam Talian IP pada Februari
2011, yang menyediakan sistem pemfailan berasaskan web selamat bagi
paten, cap dagangan, reka bentuk perindustrian dan petunjuk geografi.
-- BERNAMA
No comments:
Post a Comment