Source From (Sinar Online): http://www.sinarharian.com.my/bisnes/sme-business-tv-portal-informasi-perniagaan-1.60680
Published: on 26 Jun 2012
Wartawan Sinar Harian
SME Corp Malaysia menggesa perusahaan kecil dan sederhana (PKS)
menceburi bidang e-dagang memandangkan potensi pasaran elektronik itu
mempunyai jangkauan lebih besar daripada pasaran tradisional.
Ketua Pegawai Eksekutifnya Datuk Hafsah Hashim berkata, e-pasaran
membolehkan firma mencapai pelanggan lebih berpotensi, menyebabkan
peningkatan dalam bilangan pesaing, di samping menghapus halangan
geografi.
“Salah satu kelebihan e-dagang syarikat kecil dapat bersaing dengan
firma lebih besar dari segi kualiti dan akses,” kata nya pada majlis
menandatangani perjanjian antara Multimedia Prospect Sdn Bhd, anak
syarikat milik penuh ManagePay System Bhd, dan Bpost International di
Kuala Lumpur, semalam.
Perjanjian itu bertujuan mempercepatkan penggunaan e-dagang di Malaysia dengan perkhidmatan laluan perdagangan antarabangsa.
Hafsah berkata, kajian yang dilaksanakan Google baru-baru ini
mendedahkan bahawa Internet menyumbang 4.1 peratus daripada Keluaran
Dalam Negara Kasar di Malaysia, lebih tinggi daripada di Amerika
Syarikat (3.8 peratus) dan China (2.6 peratus).
Sementara itu, Ketua Pegawai Eksekutif ManagePay Chew Chee Seng
berkata, perjanjian tersebut membuka jalan bagi ManagePay memanfaatkan
kepakaran dan infrastruktur Bpost International menyerahkan bungkusan
merentas sempadan e-peniaga di Malaysia ke destinasi di Eropah pada masa
yang tepat, dalam keadaan baik dan efisien dari segi kos.
No comments:
Post a Comment