Source From (Harian Metro): http://www.hmetro.com.my/myMetro/articles/PKSdisyorrebutpeluange-dagang/Article/index_html
Published: on 27 Jun 2012
SME Corp Malaysia menggesa perusahaan kecil dan sederhana (PKS)
supaya menceburi bidang e-dagang memandangkan tempat pasaran elektronik
itu mempunyai jangkauan yang lebih besar berbanding tradisional.
Ketua Pegawai Eksekutifnya Datuk Hafsah Hashim berkata, e-pasaran
membolehkan firma mencapai pelanggan yang lebih berpotensi, menyebabkan
peningkatan dalam bilangan pesaing, di samping menghapus halangan
geografi.
“Salah satu kelebihan e-dagang ialah syarikat
kecil dapat bersaing dengan firma lebih besar dari segi kualiti dan
akses,” katanya pada majlis menandatangani perjanjian antara Multimedia
Prospect Sdn Bhd, anak syarikat milik penuh ManagePay System Bhd, dan
Bpost International di Kuala Lumpur, semalam.
“Kajian yang dilaksanakan Google baru-baru ini mendedahkan Internet
menyumbang 4.1 peratus daripada Keluaran Dalam Negara Kasar di
Malaysia, lebih tinggi daripada di Amerika Syarikat (3.8 peratus) dan
China (2.6 peratus).
“Kajian MDeC juga mendedahkan
penggunaan pembayaran dalam talian PKS masih pada peringkat awal, hanya
11 peratus responden menggunakan kemudahan pembayaran dalam talian,
dengan perbankan dalam talian menjadi pilihan paling popular, diikuti
bayaran kad kredit,” kata beliau sambil menambah bahawa kos yang tinggi
dan kekurangan kemudahan serta kemahiran adalah halangan bagi PKS
menjalankan perniagaan dalam talian.
Sementara itu, Ketua
Pegawai Eksekutif ManagePay, Chew Chee Seng berkata, perjanjian itu
membuka jalan bagi ManagePay memanfaatkan kepakaran dan infrastruktur
Bpost International untuk menyerahkan bungkusan merentas sempadan
e-peniaga di Malaysia ke destinasi di Eropah pada masa yang tepat, dalam
keadaan baik dan cekap dari segi kos. - Bernama
No comments:
Post a Comment