Source From (Harian Metro): http://www.hmetro.com.my/myMetro/articles/Binakeyakinanklien/Article/index_html
Published: on 02 May 2012
Oleh Shanty Nur Shaffizan Shafee
shantynur@hmtero.com.my
USAHAWAN tempatan yang ingin mengembangkan perniagaan atas talian
(online) perlu meyakinkan pengguna dengan menyediakan maklumat telus
mengenai latar belakang perniagaan, sekali gus membantu mengembangkan
industri perniagaan online di negara ini.
Pakar Pemasaran Internet terkemuka Amerika Syarikat, Chris Randolph
berkata, ini kerana cabaran usahawan Internet adalah sukar untuk
mendapatkan kepercayaan daripada pengguna dalam talian berikutan ia
tidak membabitkan komunikasi bersemuka dan bergantung kepada keyakinan
pengguna menjual produk atau perkhidmatan.
“Justeru,
usahawan perlu berusaha meyakinkan pengguna dengan memberikan maklumat
jelas mengenai perniagaan atau produk secara terperinci dengan
menggunakan segala kemudahan yang ada,” katanya ketika ditemui pada
seminar mengenai program kerjasama Rakan Niaga Harmony di Kuala Lumpur.
Beliau berkata, pemasaran Internet semakin berkembang di negara ini
di dorong kadar penembusan Internet negara yang tinggi kira-kira 70
peratus dan mempunyai potensi luas kerana ia menjadi kaedah mudah untuk
mendapatkan wang dengan kos minimum.
“Namun, tanpa keyakinan
pengguna, tidak mungkin sesuatu produk dapat dijual. Oleh itu, usahawan
perlu bijak dan telus seperti menyediakan maklumat perniagaan tepat,
jaminan produk, nombor telefon untuk dihubungi selain mengadakan peluang
bersemuka dengan pengguna dalam membina perniagaan,” katanya.
Mengulas mengenai program Rakan Niaga Harmony, Chris berkata, ia
dibangunkan enam bulan lalu oleh sekumpulan pakar pengaturcara Internet
tempatan. Melalui program itu, rakan niaga yang berdaftar akan
ditawarkan 20 peratus komisen bagi setiap jualan produk kesihatan
Harmony dengan mempromosikan di laman sosial masing-masing seperti
Facebook dan Blog.
No comments:
Post a Comment