Source From (Utusan Malaysia): http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2012&dt=0514&pub=Utusan_Malaysia&sec=Ekonomi&pg=ek_04.htm
Published: on 14 May 2012
Oleh Azman Ibrahim
SHANGHAI 13 Mei - Sebanyak 2,220 jenis produk makanan dan minuman
(F&B) keluaran Malaysia kini di persada dunia hasil program Taste of
Malaysia yang diperkenalkan kerajaan sejak 2005.
Taste of Malaysia dikendalikan oleh Kementerian Perdagangan Dalam
Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) dengan kerjasama
pengendali-pengendali pasar raya besar dunia.
Ketua Setiausaha KPDNKK, Datuk Saripuddin Kasim berkata, pasar raya
besar di luar negara ini telah menjadi platform terbaik kepada
produk-produk keluaran perusahaan kecil dan sederhana (PKS) untuk
memulakan rangkaian perniagaan masing-masing di peringkat antarabangsa
dan terus berkembang ke peringkat yang lebih tinggi.
Katanya, sambutan terhadap produk keluaran Malaysia seperti kopi,
madu, sos cili, kerepek, jeli dan banyak lagi pada waktu ini amat
memberangsangkan dan ia semakin dikenali masyarakat antarabangsa.
“Bagaimanapun, semua PKS di Malaysia perlu memahami kehendak pasaran
bagi setiap negara yang akan dibawa masuk dengan produk-produk buatan
Malaysia.
“Malah, pasaran yang khusus mampu memberi tarikan selain mengurangkan
persaingan dengan produk-produk hasil keluaran di negara-negara
berkenaan," katanya.
Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas merasmikan Taste of Malaysia di Tesco Dahua, Shanghai di sini hari ini.
Hadir pada majlis ialah Naib Presiden Eksekutif Tesco China, Raymond
Su dan Ketua Pegawai Eksekutif Tesco Stores Malaysia Sdn. Bhd. Sunghwan
Do, Pengarah Hubungan Kerajaan Tesco Stores Malaysia Sdn. Bhd. AzlamShah
Alias dan Konsul Jeneral Malaysia di Shanghai, Hendy Assan.
Taste of Malaysia dimulakan sejak 2005 dan telah menembusi pasaran di
pelbagai bandar raya di dunia termasuk Hong Kong, Jakarta, Singapura,
London, Paris, Dubai, Turki, Beijing dan Shanghai di China.
Tambah Saripuddin, pihaknya turut merancang untuk bekerjasama dengan
beberapa pengendali pasar raya besar lain selain Tesco ke tiga destinasi
dunia bagi mempromosi Taste of Malaysia.
Untuk itu kata beliau, pihaknya telah memilih untuk memperkenalkan
produk-produk Malaysia di Tokyo, sekali lagi di Hong Kong dan juga China
pada akhir tahun ini.
Malah, tambah Saripuddin, pihaknya telah pun menjalankan sebanyak 13
program Taste of Malaysia pada tahun ini termasuk di Shanghai.
Di Shanghai, produk-produk Malaysia dibawa masuk melalui Tesco Dahua.
Kata Saripuddin, sebagai permulaan, Tesco Dahua Shanghai telah
menerima sebanyak 40 produk keluaran Malaysia dan dijangka sebanyak 60
produk lagi akan di bawa masuk pada tahun ini.
No comments:
Post a Comment