Tuesday, March 13, 2012

Transformasi AIM

Source From (Harian Metro): http://www.hmetro.com.my/myMetro/articles/TransformasiAIM/Article/index_html

Published: on 13 March 2012
Oleh Sri Ayu Kartikawati Amri
kartika@hmetro.com.my

CHE MAHDI...sudah salur RM6.3 bilion
CHE MAHDI...sudah salur 
RM6.3 bilion 
AMANAH Ikhtiar Malaysia (AIM) melalui Unit Pembangunan Usahawannya (UPU) akan meningkatkan program keusahawanan dengan lebih sistematik dan berfokus, sekali gus menyasarkan untuk melahirkan 95 peratus usahawan yang mempunyai pendapatan melepasi Purata Garis Kemiskinan Kerajaan (PGK) sehingga tahun 2015.
Penolong Pengarah Bahagian Latihannya, Che Mahdi Idris berkata, pihaknya juga komited untuk mencapai 30 peratus usahawan yang aktif meminjam berpendapatan tinggi melebihi RM3,500 sebulan menjelang 2015.

Katanya, objektif utama UPU diwujudkan sejak lima tahun dulu adalah bagi membantu menggerakkan sektor keusahawanan di kalangan Sahabat (peserta) AIM seramai hampir 300,000 orang yang sudah menerima pembiayaan melebihi RM6.3 bilion.
“UPU sebenarnya menggalas tanggungjawab yang besar untuk mencapai matlamat mewujudkan, membina potensi, membangun dan memperkasakan usahawan mikro AIM. Transformasi melahirkan lebih ramai Sahabat usahawan bertaraf IKS adalah satu langkah strategik pada masa hadapan selari dengan matlamat kerajaan dalam Model Baru Ekonomi (MBE) untuk mencapai tahap pendapatan tinggi bagi rakyat Malaysia.

“Program yang menjadi fokus kami adalah melaksanakan program keusahawan sebagai merangsang transformasi Sahabat dari tahap usahawan mikro kepada usahawan pengusaha kecil dan sederhana (IKS),” katanya kepada Bisnes Metro.

Menurutnya, antara program yang dirancang secara tetap dan berjadual adalah meliputi latihan asas keusahawanan, latihan pembentukan usahawan, latihan kemahiran projek, latihan pemantapan perniagaan, program transformasi perniagaan dan program khas seperti karnival atau ekspo jualan.

Che Mahdi berkata, tahun ini UPU turut merancang untuk melaksanakan sejumlah 512 program keusahawanan yang membabitkan seramai 17,000 orang sahabat AIM.

No comments: