Saturday, February 2, 2013

Penjenamaan bantu firma PKS

Perusahaan kecil dan sederhana (PKS) boleh menembusi pasaran dan bersaing dengan beberapa peserta besar dalam industri jika mereka mempunyai penjenamaan yang mantap. 

Source from (Berita Harian): http://www.bharian.com.my/bharian/articles/PenjenamaanbantufirmaPKS/Article
Published: February 02, 2013

Pengarah Kanan Bahagian Pembangunan Pengeksport Perbadanan Pembangunan Perdagangan Luar Malaysia (MATRADE), Datuk Dzulkifli Mahmud, berkata PKS boleh menjadi syarikat multinasional dalam jangka panjang jika mereka mengguna pakai strategi terbaik dalam penjenamaan produk dan perkhidmatan mereka.

“Apa yang membezakan produk dan perkhidmatan di pasaran ialah jenama. Syarikat yang memiliki jenama yang baik mesti mempunyai inti pati dan nilai yang menjadikan ia berbaloi dan berfaedah kepada pengguna,” katanya kepada media selepas seminar mengenai “Meraih Manfaat Sepenuhnya Potensi Jenama Anda”, di Kuala Lumpur, baru-baru ini.

Dzulkifli berkata, untuk sektor eksport kekal sebagai sumber utama untuk pertumbuhan ekonomi, pengeluar mesti terus mencari dan memajukan sumbersumber baharu kelebihan daya saing.

Manfaat reputasi Syarikat perlu memanfaatkan reputasi Malaysia sebagai pembekal produk dan perkhidmatan yang berkualiti.

“Memandangkan inisiatif penjenamaan memerlukan pelaburan dan komitmen yang besar, strategi dan perancangan yang betul perlulah berhati-hati dimajukan bagi memastikan kecekapan kosnya,” tegasnya. - BERNAMA

No comments: