Source from (Utusan Malaysia): http://www.utusan.com.my/utusan/Korporat/20120823/ko_03/Myfranchise-lahir-usahawan-kopi
Published: August 23, 2012
Oleh fairus kassim
ekonomi@utusan.com.my
KUALA LUMPUR 22 Ogos - Malaysian International
Franchise Sdn. Bhd. (Myfranchise) merancang melahirkan lebih ramai
usahawan yang berjaya menerusi jenama francaisi antarabangsa, Gloria
Jeans Coffee menjelang 2016.
Myfranchise yang merupakan cabang pelaburan milik penuh Perbadanan
Nasional Bhd. (PNS) merupakan pemegang master francaisi Gloria Jeans
Coffee bagi pasaran Malaysia dan Brunei.
Ketua Pegawai Eksekutifnya, Fauzi Awang berkata, jenama kopi dari
Australia berkenaan telah dibawa oleh Myfranchise sejak 2006 dan mula
difrancaiskan kepada usahawan dua tahun kemudian.
Katanya, Gloria Jeans Coffee kini memiliki 17 buah cawangan dan telah berjaya melahirkan 12 usahawan.
"Myfranchise menyasarkan memiliki 50 buah cawangan dan melahirkan 30 orang usahawan dalam tempoh empat tahun akan datang.
"Myfranchise menggunakan konsep membangunkan sendiri sesebuah
cawangan dan menyerahkannya kepada usahawan ketika perniagaan berkenaan
sudah stabil.
"Kami tidak mengejar keuntungan dengan memiliki banyak cawangan
seperti pemegang master francaisi jenama antarabangsa yang lain kerana
matlamat Myfranchise adalah untuk melahirkan lebih ramai usahawan baru
di bawahnya," katanya kepada Utusan Malaysia.
Fauzi berkata, setakat ini program pembangunan francais Gloria Jeans
Coffee telah menunjukkan prestasi yang memberangsangkan dengan ada
daripada usahawan di bawahnya telah memiliki lebih dari sebuah cawangan.
"Ada di antara mereka telah mampu meraih pendapatan sehingga RM80,000
sebulan. Ini merupakan petanda yang baik dan contoh kepada usahawan
baru yang ingin menyertai.
"Gaya bersantai di sambil menikmati kopi semakin popular di kalangan
rakyat Malaysia. Oleh itu, saya melihat peluang perniagaan dalam sektor
ini sangat besar dan mudah untuk berjaya," jelasnya.
Tambah beliau, Gloria Jeans Coffee kini mengadakan kerjasama
Universiti Putra Malaysia (UPM) bagi menghasilkan produk makanan
tempatan dalam bentuk sejuk beku untuk menjadi menu baru pada masa
depan.
"Gloria Jeans Coffee menggunakan konsep makanan sejuk beku di semua
rangkaiannya, oleh itu untuk menghasilkan menu tempatan, kami perlu
melakukan kajian agar makanan berkenaan terjamin dari segi kualiti dan
rasanya.
"Ketika ini 80 peratus daripada menu kami adalah kopi iaitu
merangkumi 52 jenis, manakala selebihnya adalah makanan," ujar Fauzi.
Gloria Jeans Coffee menawarkan rasa yang sungguh enak berikutan
menggunakan biji kopi jenis Arabicca yang diperolehi daripada ladang
yang terletak 3,000 meter dari paras laut di Indonesia.
No comments:
Post a Comment