Thursday, August 1, 2013

Bulan Ramadan bulan rezeki buat PKS - Hafsah

KUALA LUMPUR 31 Julai - Pendapatan jualan sepanjang Ramadan memberikan pulangan yang lumayan kepada perniagaan perusahaan kecil dan sederhana (PKS) berbeza dari jualan bulan-bulan biasa.

Source from (Utusan Malaysia): http://www.utusan.com.my/utusan/Ekonomi/20130801/ek_06/Bulan-Ramadan-bulan-rezeki-buat-PKS---Hafsah
Published: August 01, 2013


Pengunjung memenuhi kawasan gerai jualan bagi persiapan menyambut 
Hari Raya Aildilfitri di Bazar Ramadan Jalan Tuanku Abdul Rahman.

Dalam bulan ini, Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) merekodkan sebanyak 7,232 peniaga mengambil bahagian di 96 buah bazar di sekitar Kuala Lumpur.

Ketua Pegawai Eksekutif SME Corp, Datuk Hafsah Hashim berkata, peluang perniagaan di bulan Ramadan meliputi empat sektor iaitu borong dan runcit, pertanian, pengubahsuaian rumah dan makanan serta minuman.

"Pada bulan Ramadan dan menjelang musim perayaan, pembeli akan membuat persiapan dengan membeli baju, kad, kuih dan biskut raya termasuk membuat pengubahsuaian dan menghias rumah.

"Ini sekali gus meningkatkan aktiviti perniagaan dan menjana hasil jualan yang tinggi kepada industri runcit dan pengubahsuaian rumah," katanya kepada Utusan Malaysia di sini dalam temu bual e-mel.

Hafsah berkata, pengendali makanan dan minuman juga turut menerima manfaat di bulan Ramadan kerana permintaan untuk membeli juadah meningkat sama ada kepada yang beragama Islam dan bukan Islam.

"Pasar tani dan bazar Ramadan juga membuka peluang kepada peniaga dan menjadi pilihan kepada pelanggan dengan harga yang berpatutan," katanya.

No comments: